به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت سیب زمینی

مراحل آموزش کاشت سیب زمینی

شامل دو بخش:انتخاب سیب زمینی درستکاشت  سیب زمینی

سیب زمینی ها  یکی از اعضای اساسی رژیم غذایی بسیاری از اقوام هستند. مراحل رشد سیب  زمینی بسیار ساده است. تنها به مرحله اول رفته و شروع کنید.

 

بخش 1

انتخاب سیب زمینی مناسب

  1. Image titled Plant Potatoes Step 1
    1
    سیب زمینی ها را با توجه به دوره رشدشان انتخاب کنید.سیب زمینی ها براساس طول زمان رشدشان که  تحت تاثیر هوا  است ،به چند گروه  تقسیم بندی می شوند.
    • بذر اولیه سیب زمینی در 60 تا 110 روز رشد میکند. بذرهایی که در اواخر ماه مارس (فروردین)  کاشته شده اند معمولا از اواخر ژوئن  (تیر) یا  اوایل ماه جولای(مرداد) بلند می شوند. از انواع سیب زمینی ها میتوان به Pentland Javelin  و  Arran Pilot ,و Dunluce  اشاره کرد. 
    • دانه های اصلی سیب زمینی در 125-140 روز رشد می کنند و اگر در اواخر آوریل (اردیبهشت) کاشته شوند می توان در اواسط آگوست (شهریور)  تا ماه اکتبر (آبان) برداشت شوند.این نوع معمولا پرثمرتر و بزرگتر هستندو می توان به صورت تازه و یا زمستانه مورد استفاده قرار گیرند.King Edwar و  Kerrs Pink, و Harmony  مثال های خوبی از این نوع سیب زمینی هستند.
     
  2. Image titled Plant Potatoes Step 2
    2
    بذر های سیب زمینی که انتخاب کردید را نگه دارید.شما میتوانید دانه های سیب زمینی را بخرید یا باقی مانده سیب زمینی هایی که از سوپر مارکت خریداری کردید را استفاده کنید. البته نمیتوان اطمینان داد که با پرورش دادن سیب زمینی در همان مکان قبلی ، سیب زمینی فاقد بیماری باشد، زیرا خاک تعداد زیادی بیماری را در خود دارد و هرساله این بیماری ها افزایش می یابند.
    • همیشه سعی کنید از بذر قابل اطمینان استفاده کنید.این کارریسک وجود بیماری ها و ویروس های سیب زمینی را کنتر ل کرده و کاهش میدهد.میتوانیدسیب زمینی قابل اطمینان را از مراکز فروش قابل اطمینان و یا به صورت آنلاین و ارزان خریداری کنند .
     
  3. Image titled Plant Potatoes Step 3
     
    3
    .سیب زمینی ها را برای رشد آماده کنید.با استفاده از یک چاقوی تیز دندانه دار ،سیب زمینی ها به صورت چهار تکه برش دهید و مطمئن شوید هر قطعه بیشتر از 3 چشم (حفره های کوچکی هستند که روی سطح سیب زمینی وجود دارند) ندارد.سپس آن را در مقابل خورشید بگذارید و اجازه دهید برای یک یا دو روز یا بیشتر تا زمانی که شروع به دیدن جوانه ها می کنید، همانجا بمانند.
    • همانطور که بعضی ها پیشنهاد می کنند سیب زمینی ها را خیس نکنید.سیب زمینی مانند بعضی بذرها پوسته سختی ندارد که نیاز به نرم شدن آن به وسیله خیساندن وجود داشته باشد و همه ی رطوبت هایی که برای جوانه زدن نیاز دارد درون خود سیب زمینی وجود دارد.برای  بهبود طرفین بریده شده ، یک پوست خشک روی محدوده قراردهید تا مانع پوسیدگی شود.
     
  4. Image titled Plant Potatoes Step 4
     
    4
    گیاه سیب زمینی را به عنوان بذر سیب زمینی در نظر بگیرید. در بالای زمین برخی از انواع سیب زمینی میوه های سبز کوچک و بسیار سمی سبز رشد می کنند که هر کدام حاوی 300 عدد سیب زمینی  سالم هستند. میوه را خرد کنید و قطعات را در یک ظرف آب قرار دهید؛ تقریبا پس از یک روز دانه ها را جدا کنید و درون آب بریزید.
     
  5. Image titled Plant Potatoes Step 5
     
    5
    تکه های سیب زمینی  را در یک گلخانه یا لبه پنجره ای بگذارید.می توانید از شانه خالی تخم مرغ  استفاده کنید و سیب زمینی ها را در آن را به صورت صاف قرار دهید. زمانی که جوانه به نیم اینچ (1.2سانتی متر) رسید، آماده کاشته شدن میباشد.
    • بر روی هر سیب زمینی فقط 2 تا 3 جوانه  باقی بگذارید و بقیه را از بین ببرید.
     
 

بخش 2

کاشت سیب زمینی ها

  1. Image titled Plant Potatoes Step 6
     
    1
    خاک را آماده کنید. می توانید سیب زمینی خود را در یک قطعه  زمین بکارید، یا آنها را در یک گلدان یا درحیاط پشتی خود بکارید. گلدان های بزرگ،بسته های  لاستیک  و  دودکش قدیمی هم مناسب هستند. مهمترین چیز این است که مطمئن شوید که خاک خالی از علف هرز است. علاوه بر این، می توانید برای غنی کردن خاک از کمپوست یا کود کشاورزی استفاده کنید.
    • به خاک کمپوستی که به خوبی فاسد شده است و کودی با پتاس بالا بیافزایید. 
    • اطمینان حاصل کنید که خاک کاملا با بیل برگرداننده شده است و خاک کاملا نرم شده است. در این صورت می توانید مطمئن باشید که سیب زمینی در خاک سخت یا فشرده نمی باشد.
     
  2. Image titled Plant Potatoes Step 7
    2
    زمان مناسب برای کاشت گیاه در آب و هوای منطقه خود پیدا کنید. زمان کاشت سیب زمینی هایتان دو هفته قبل از آخرین سرمای زمستانی منطقه شما می باشد که میتوانید ازاینجا  این زمان را بیابید.شب های سردتر آفت های بالقوه را می کشند  و سیب زمینی های شما بیشتر به نور روز نیازخواهند داشت. برای مثال، در ویرجینیا ساحلی، سیب زمینی که در اوایل فروردین ماه کاشته می شوند در ماه اسفند برداشت می شوند.
     
  3. Image titled Plant Potatoes Step 8
     
    3
    یک نقطه مناسب در باغ را انتخاب کنید. یک بخش نرم و آفتاب خیز از باغ خود را انتخاب کنید، زیرا سیب زمینی به حرارت زیاد و نور خورشید فراوان برای رشد نیاز دارد. هرگز سیب زمینی را در سایه های باغ خود نکارید.
    • اطمینان حاصل کنید که هر  سال یک بخش خاصی از باغتان را  سیب زمینی کاشته اید؛ به طوری خاک بتواند استراحت کند و دوباره نیتروژن ذخیره کند. در غیر این صورت خاک را با مقدار زیادی کود مایع (05-10-10) در فصل رشد و پس از برداشت سیب زمینی غنی کنید.
    • سیب زمینی نیز می تواند در کیسه های سیب زمینی یا گلدان های بزرگ  کاشته شود. به دقت یک قطعه سیب زمینی جوانه دار را  در گلدان حاوی کمپوست در حالی که جوانه ها سمت بالا  هستند در عمق 12 سانتیمتر (5 اینچ) از سطح خاک قرار دهید. غده ها را با ملایمت با کمپوست پوشش دهید. همه آنها  به آب و یک موقعیت روشن و به دور از سرمازدگی برای رشد نیاز دارند.
     
  4. Image titled Plant Potatoes Step 9
     
    4
     بذر های سیب زمینی را در عمق 4 اینچی (10 سانتی متری) خاک قرار دهید. سیب زمینی ها باید در ردیف هایی با 12 اینچ (30 سانتی متر) فاصله و 4 اینچ (10 سانتی متر) عمق از سطح زمین کاشته شوند. خاک را در امتداد ردیف ها بریزید، یک تپه تشکیل دهید. سیب زمینی ها باید به اندازه کافی فاصله داشته باشند تا در هنگام رشد در زیر زمین ریشه ها به هم برخورد نکنند.
    • راه دیگری برای  کاشت بذر سیب زمینی این است که آنها را به تکه هایی تقسیم کنید، به طوری که هر قطعه دارای حداقل 1 یا 2 جوانه باشد.  گرد و غبار تکه های سیب زمینی با سولفور کشاورزی با دقت بشویید،  دقت کنید که جوانه ها از بین نروند. تکه های سیب زمینی را در حالی که قسمت چاقو خورده بر روی زمین و جوانه رو به آسمان است بکارید و جوانه ها  را در حدود 3-4 اینچ زیر خاک در تپه های خاکی بکارید.
    •  همان طور که برگ های گیاه در بالای خاک شروع به رشد می کنند، ، خاک را در اطراف گیاهان بریزید تا از آفتاب خوردن سیب زمینی ها جلوگیری شود. در غیر این صورت، سیب زمینی سبز و سمی می شود و دیگر قابل خوردن نخواهند بود.
    • هنگامی که گیاهتان به خوبی کاشته شد و گل داد، شما می توانید به آن غذای مایع دهید.معمولا زمان برداشت، هنگامی است که گیاه شروع به پژمردن می کند.
     
  5. Image titled Plant Potatoes Step 10
    5
     از گیاهتان مراقبت کنید. گیاهتان را به عنوان یک محصول سالم و خوراکی پرورش دهید و برداشت کنید.
    • علف های هرز  اطراف گیاه سیب زمینی را  از بین ببرید.
    • اگر متوجه حفره ها یا زرد شدن در برگ گیاهان سیب زمینی شدید، ممکن است گیاه آفت داشته باشد. اگرنمی خواهید از آفت کش ها بر روی سیب زمینی خود استفاده کنید، از کارکنان فروشگاه باغ محلی خود در مورد چگونگی خلاص شدن از آفات به طور طبیعی راهنمایی بخواهید.
     
  6. Image titled Plant Potatoes Step 11
     
    6
    با آب کمی سیب زمینی هایتان را آبیاری کنید. سیب زمینی به خوبی آب رادر خود نگه میدارد پس تنها  وقتی خاک خشک می شود آن را آبیاری کنید و پس ازتشکیل غده آنها را خیلی مرطوب نکنید.
    • هفته ای یکبار آبیاری گیاهان در طول فصل تابستان مناسب است. اما در صورت لزوم می توانید بیشتر آبیاری کنید. اگر به نظر می رسد برگ ها پوسیده شده اند؛ سیب زمینی به آب بیشتری نیاز دارد. در هر صورت مراقب باشید که آب بیش از حد نباشد وگرنه در نهایت سیب زمینی های سیاهی خواهید داشت.
     
  7. Image titled Plant Potatoes Step 12
     
    7
    سیب زمینی هایتان را برداشت کنید. زمانی که نزدیک به اولین هوای سرد زمستانی است سیب زمینی ها را برداشت کنید و بخورید.شما می توانید سیب زمینی را در این مرحله برداشت کنید - سیب زمینی "جوان" یا "زودرس" باید در حدود 7-8 هفته پس از کاشت آماده شود (زمانی که گل ها اولین بار ظاهر می شوند). ساقه ی چند سیب زمینی را بکشید و سیب زمینی ها را استخراج کنید و به بقیه سیب زمینی ها اجازه دهید کاملا رشد کنند.  زمانی که سیب زمینی هایتان آماده اند، برگ های ساقه زرد و پژمرده  می شود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+3 # جبار
ممنون از راهنمایی موفیدتان تشکر بی نهایت
+10 # ناشناس
سلام. چون مطلب آموزشی شما به احتمال زیاد, از طریق ترجمه متون خارجی است, ضمن تشکر, پیشنهاد می‌کنم که ترجمه خودتان را قبل از چاپ در وبسایت, به متخصص ( تأکید می کنم, متخصصی که عملأ کار کشاورزی را هم انجام می دهد) نشان دهید تا بهترین لغت ویا عبارت فنی را که درمطالب ترجمه ای وجود دارد, بهترین معادل فارسی مرسوم در کشاورزیرا برای آن لغت و یا عبارت به مترجم مطالب نشان دهد تا در ترجمه مطالب, از آنها استفاده, و فهم مطلب برای کاربران آسان و کاربردی شود. با تشکر از زحمات شما و مترجم محترم, بازهم ممنون, یا علی.
+4 # مهندس ناهید فروشانی
با سلام و درود
ضمن تشکر از شما در رابطه با مطالعه ی مطالب سایت زراعت یار از جمله کاشت سیب زمینی، تمامی مقالات موجود در سایت بصورت مستمر در حال بررسی و رفع اشکال توسط تیم متخصصین کشاورزی زراعت یار می باشند و در جهت ارتقا هر چه بیشتر و بهتر مطالب خواهند بود.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان