به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت پیاز از طریق پیازهای کوچک

مراحل آموزش کاشت پیاز از طریق پیازهای کوچک

مراحل آموزش کاشت پیاز از طریق پیازهای کوچک شامل سه بخش است:آموزش شروع کاشت پیازهای کوچک در خانهآموزش ایجاد مکان مناسب برای کاشت پیازهای کوچکآموزش انتقال پیازهای کوچک به فضای بیرونی

پیاز  به راحتی رشد و به صورت خرد و پخته شده به  بسیاری از غذاها اضافه می شود. اما، مانند بسیاری از گیاهان، به شرایط خاصی نیز نیاز دارند. به عنوان مثال، بسترها  یا ردیف های بلند برای پیاز مناسبترند، زیرا  این بسترها خاک را  به خوبی زهکشی می کنند.  مکان مناسبی را برای کاشت پیدا یا درست کنید.

 

بخش 1

آموزش شروع کاشت پیازهای کوچک در خانه

  1. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 1
    1
    خرید بذرهای پیاز یا پیازهای کوچک.  برای کاشت پیاز، ابتدا باید بذرهای پیاز یا پیازهای کوچک را پیدا و خریداری کنید.  همچنین می توان آنها را به صورت  آنلاین از روی کاتالوگ سفارش  دهید.
    • با خرید  پیاز کوچک می توان مستقیم به سراغ مرحله  کاشت رفت، بجای اینکه منتظر شوید بذر جوانه بزند. به عبارتی پیاز های کوچک همان موقع برای گذاشتن در زمین آماده هستند.
    • یک نوع پیاز، متناسب با آب و هوای منطقه ی تان انتخاب کنید. پیاز  روز بلند، به این معنی  است که  نیاز به میزان زیادی نور خورشید دارند.
    • پیاز  روز کوتاه  می تواند در فصل زمستان رشد کنند البته سرمای هوا بایستی معتدل باشد.
     
  2. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 2
    2
    حداقل 6 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان پیاز را بکارید. بذرها را در خانه آماده  تا زمان بیشتری برای رشد داشته باشند.  8 تا 10 هفته پیش از کاشت، این کار را شروع کنید.
    •  می توانید بذر ها را  اوایل یا اواخر دی ماه آماده کنید.
    • شروع کار در داخل خانه (فضای داخلی) به بذرها فرصت بیشتری برای جوانه زنی می دهد که منجر به تولید پیازچه های بزرگترنیز می شود. برای کاشت در فضای باز باید گیاهانی متناسب با محیط بیرونخریداری کنید.
     
  3. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 3
    3
    4 تا 5 بذر  در هر سلول  بگذارید.  با اضافه کردن 4 تا 5 بذر به هر سلول کار را شروع و باید حدود 1/2 سانتی متر عمق داشته باشند. هر سلولی که بذرها را در آن می کارید، به اندازه ی یک پیمانه  خاک جای دارد.
    • اگر فضای داخلی (درون هر سلول) پهنی  داشتید بذرها را با فاصله ی 3.5 سانتی متر از هم بکارید.
    • بذور را به عمق 3 سانتی متر بکارید.
     
  4. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 4
    4
     کوتاه کردن قسمتهای بلند پیاز. گیاهان در زمان رشد ممکن است بیش از حد بلند شوند. پس به اندازه 7.6 سانتی متر بچینید.
     
 

بخش 2

آموزش ایجاد مکان مناسب برای کاشت پیازهای کوچک

  1. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 5
    1
    مکان خوب و مناسبی  پیدا کنید. پیازها باید در مکان آفتابی کاشته شوند و هیچ سایبانی از جمله درختان نداشته باشد.
    • بهترین روش برای پیدا کردن مکانی با نور مناسب، نظارت بر آن  محوطه است.
    • برای این کار در طی یک روز  هر دو ساعت وقت بگذارید و توجه کنید که در تمام طول روز نور داشته باشد.
    • سپس مکانی که دارای بیشترین نور خورشید برای پیاز است را انتخاب کنید.
     
  2. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 6
    2
    سعی کنید بسترهای کاشت را بلند درست کنید. بسترهای بلند دارای ساختاری صاف با خاک متوسط هستند که معمولاً از چوب، بتن یا آجر چوبی ساخته می شوند و سطح  بستر را  بالاتر از  زمین قرار می دهند.
    • با اندازه گیری بستر کاشت، کار را شروع کنید. 1/2 متر اندازه ی نسبتاً استانداردی است، زیرا اکثر مردم می توانند به وسط بستر دسترسی داشته باشند. زمین را  با یک بیل یا حتی شن کش درست کنید.
    • چوب باید در دسترس داشته باشید. به ستون های چوبی 4X4s برای گوشه ها نیاز خواهید داشت. که باید 0.3 متر باشند.  همچنین  به چهار ستون چوبی مرکزی  2X2s نیاز دارید. در نهایت،  برای  اطراف ستون های  2X6s می خواهید. آنها باید 1/2 متر طول داشته باشند و  باید 8 عدد از  آنها را داشته باشید.ستون چوبی 2X6s  را  روی مربع قرار دهید.  یک ستون چوبی 2X6 را به سمت ستون 4X4 وصل کنید، و به سمت پایین  فشار دهید. یکی دیگر از ستون های 2X6 را در بالای  همان موقعیت قرار دهیدکه باید به سمت بالا فشار داده شود و درست در مقابل ستون اولی قرار بگیرد و در همان جا وصل شود.
    • مجموعه بعدی ستون های  2X6s باید به ضلع کناری وصل شوند به طوری که انتهای ضلع های دیگر را پوشش دهند.  به عبارت دیگر، اولین تخته یا ستون باید به دومی وصل شود، و  به چوب بیرونی وصل شود نه داخلی. وقتی مربع تکمیل می شود که تمام تخته ها بهم وصل شده باشند. پس از اتمام کار، یکبار دیگر قطرها را اندازه گیری کرده تا مطمئن شوید که همه ی آنها مربع هستند.  اگر اینطور نیست، مربع را با حرکت دادن چوب ها کمی تنظیم کنید.
    • مرحله ی بعد  ستون های 2X6s باید اضافه شوند.
    • سایر ستون ها را اضافه کنید. آنها را درون زمین در قسمت وسط هر دیوار  بکوبید، سپس از پیچ مخصوص استفاده و آنها را به دیوار وصل و خاک اضافه کنید.
     
  3. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 7
    3
    ساخت ردیف های بلند.  روش دیگر، ساخت ردیف است. ردیف های بلند مانند بسترهای بزرگ اند، اما مانند بسترهای بزرگ ساخته نمی شوند و فقط با خاک درست می شوند.
    • هنگامی که خاک خشک است، مواد  تخریب پذیر روی خاک گسترش می یابند، مانند کمپوست یا ضایعات گیاهان خشک یا علف ها. با غلتک  یا روتوتیلر (ماشین کشاورزی)،خاک را نرم و سنگ ها را خرد کنید.
    • بین ردیف ها چگونه می توان راه رفت؟. اگر نمی توانید به وسط ردیف ها بروید، باید عرض بین ردیف ها  را حدود 1.2 متر  و یا  کمتر کنید. برای راه رفتن بین ردیفها، نیاز به فضا دارید. اگر فضایی برای چرخ حمل خاک می خواهیدنیز باید در قسمت میانی حداقل 0.3 متر تا 0.6 متر فضا بگذارید.
    • ساخت بسترهای بزرگ را با حرکت دادن خاک از اطراف به سمت بسترها، شروع کنید . برای این منظور یک شن کش مناسب است. در انتهای کار از بیل استفاده کنید. برای جلوگیری از رشد هر چیزی،بسترها را با روزنامه (5 قطعه ضخامت) حفاظت کنید .همچنین می توانید از مقوا استفاده کنید. مالچ یا تراشه های چوب را روی بسترها قرار دهید.
     
  4. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 8
    4
    خاک  را بررسی کنید .  می توانید کیت های خاک را در فروشگاه کشاورزی پیدا، یا  اینکه یک نمونه از خاك را به اداره ی ترویج  برای آزمایش ببرید. pH خاک  باید بین 6 تا 6.8  باشد.
    • ممکن است نیاز به تنظیم pH خاک داشته باشید.
    • اگرخاک با اسیدیته بالا نیاز دارید (کمتر از 6.8)، پودر سولفور، سولفات آلومینیوم یا سولفات آهن اضافه کنید.
    • برای بالا آوردن pH (آن را کمی قلیایی تر کنید)، آهک اضافه کنید.
    • اگر نیاز به کمک درباره تصمیم گیری میزان مواد فوق دارید،  از یک کیت pH در اداره ی کشاورزی دانشگاه استفاده کنید،  این کیت دستورالعمل های دقیقی در مورد آنچه که می خواهید اضافه کنید، ارائه می دهد.
     
  5. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 9
    5
    نیتروژن اضافه کنید. همیشه قبل از کاشت نیتروژن به خاک اضافه کنید، زیرا  پیاز برای رشد خوب  به نیتروژن نیاز دارد.  می توان نیتروژن را در فصل پاییز اضافه کنید تا برای بهار آینده کمک کننده باشد.
    • ساده ترین راه برای افزودن نیتروژن، استفاده از کود حاوی نیتروژن است. منابع خوب نیتروژن عبارتند از: کودها، کود کمپوست و سایر مواد آلی کمپوست شده.
     
 

بخش 3

آموزش انتقال پیازهای کوچک به فضای بیرون

  1. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 10
    1
    مقاوم سازی گیاهان. هنگامی که هوای بیرون شروع به گرم شدن کرد، گیاهان را مقاوم و برای انتقال  به فضای بیرون آماده کنید. مقاوم سازی گیاهان یعنی شروع به  عادت دادن گیاهان به فضای بیرون  در زمان های کوتاه، کنید. با قرار دادن آنها در فضای بیرون به مدت چند ساعت در روز، کار را شروع کنید. حداقل زمان باید  40  ثانیه باشد.
    • مدت  زمان قرار دادن گیاهان در فضای بیرون را در هر روز به مدت چند ساعت، افزایش دهید.
    • همچنین شروع به کاهش میزان آب  کنید. همانطور که آنها را به فضای بیرون منتقل می کنید، آب کمتری باید دریافت کنند.  باید آنها را به شرایط جدید، عادت دهید. پس به اندازه کافی آبیاری تا اینکه پژمرده نشوند.
     
  2. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 11
    2
    کاشتن گیاه در زمین. هنگامی که یک  تا یک  و نیم هفته گیاهان روزهای سختی را سپری کردند، وقت آن است که آنها را بکارید.  وقتی درجه حرارت  10 درجه سانتی گراد شد،  آنها را در فضای بیرون بکارید.  زمانی که گیاهان را می کارید درجه حرارت بیرون زیر20 درجه نباشد. هر گیاه باید تا حدود 3 سانتی متر کاشته شود.
    • معمولاً نیمه ی اول فروردین ماه، زمان خوبی است.
    • البته، اگر اواخر زمستان بود،  کمی صبر کنید.
    • می توانید 2 تا 4 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان بکارید.
     
  3. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 12
    3
    پیازها را به فضای باز ببرید. اگر پیازچه هایی با اندازه ی بزرگ می خواهید آنها را 10 تا 15 سانتی متر از هم جدا کنید و اگر کوچکتر می خواهید،  با فاصله ی 5.08 سانتی متر از هم جدا کنید. 
    • فاصله ی ردیف ها باید 30.4 سانتی متر باشد.
    • باید  2 خط در هر ردیف یا بستر داشته باشید.
     
  4. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 13
    4
    کوتاه کردن گیاهان. گیاهان زمانی که  در زمین هستند، باید حدود 10 سانتی متر ارتفاع داشته باشند. بعد از اینکه همه را کاشتید، با استفاده از قیچی آنها را کوتاه کنید.
     
  5. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 14
    5
    مرتباً آبیاری کنید. پیاز نیاز به  آب زیاد دارد پس  حدود 2.5 سانتی متر در هفته آبیاری کنید. اگر باران نبارید، باید پیاز را به طور منظم آبیاری کنید.
    • اگر مطمئن نیستید  آبیاری چه زمانی است، خاک را بررسی  تا ببینید مرطوب است یا خیر؟. وقتی که گیاهان در حال برگ دادن هستند، خاک باید مرطوب باشد. با این حال، یک بار در هفته آبیاری کافی است  تا زمانی که گیاهان به خوبی خیس شوند.
    • هنگامی که پیازچه ها شروع به بزرگ شدن کردند (هنگامی که رشد بخش های دیگر گیاه متوقف می شود)، بایستی به صورت خشک نگه داری شوند.
     
  6. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 15
    6
    مالچ پاشی لازم است.   یک لایه مالچ در اطراف گیاه اضافه کنید. مالچ علف های هرز را مهار می کند. مالچ فقط یک لایه  مواد است که روی خاک قرار داده می شود، که می تواند چیزهایی مانند تکه های پوست درخت، علف های چیده شده، یا کاه و پوشال، و همچنین مواد معدنی مانند سنگ، پلاستیک و یا تکه های آجر، باشد.  مالچ را از  فروشگاه کشاورزی بخرید.
    • مواد ارگانیک، خاک را در طول زمان  تقویت می کند.
    • همچنین، مالچ باعث نگهداری آب در خاک می شود.
    • بنابراین، هنگامی که پیازچه ها شروع به بزرگ شدن می کنند، باید مالچ را بردارید.باید ببینید که پیازچه ها کمی شروع به کنار زدن خاک کرده اند یا خیر؟. پیازچه ها باید خشک شوند در صورتی که مالچ رطوبت زیادی را در خاک حفظ می کند، به همین دلیل مالچ باید برداشته شود.
     
  7. آموزش کاشت پياز از طريق پيازهاي کوچک مرحله 16
    7
    منتظر برداشت شوید. برای پیاز های بزرگ و پیازچه های خشک، باید حداقل 100 روز صبر کنید اما تا حدود 175 روز هم امکان برداشت هست. البته  اگر پیاز سبز خوب می خواهید (نه خیلی بزرگ)، می توانید آنها را کمتر از 3 هفته تا یک ماه نیز برداشت کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان