آموزش کاشت قارچ در خانه

مراحل آموزش کاشت قارچ در خانه

شامل سه بخش:آموزش کاشت قارچ در خانهآموزش کاشت قارچ در تفاله های قهوهآموزش کاشت قارچ در بسته های کشت آماده

کاشت قارچ در خانه شغلی است که هر باغبانی که علاقه مند به کاشت سبزیجات باشد، می تواند آنرا در خانه شروع کند. قارچ در هر نوع رژیم غذایی، با توجه به سالم ، کم کالری و کم چرب بودن، فیبر بالا و داشتن مقدار زیادی پتاسیم و سلنیوم، مورد استفاده می باشد. قارچ ها در فضاهای داخلی و خانه بهتر رشد می کنند، یعنی مکانی که درجه حرارت و شرایط نور را بتوان به راحتی مدیریت کرد. مدیریت شرایط، موضوعی است که بایستی در آموزش کاشت قارچ در خانه، به آن دقت فراوانی شود.

بخش 1

آموزش کاشت قارچ در خانه

  1. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 1
    1
    تصمیم گیری درباره ی نوع قارچی که می خواهید بکارید. کاشت قارچ صدفی(Oyster)، دکمه ای سفید(White button) و شیتاکه (Shiitake: قارچ دارویی خوراکی)، در خانه بسیار ساده است. روش کاشت هر سه نوع قارچ یکسان ، اما بسترهای کاشت متفاوتی دارند.
    • قارچ های صدفی، در بستر کاه و پوشال یا تفاله ی قهوه، قارچ شیتاکه، در پوشال های خشک درختان و قارچ دکمه ای، در کودهای کمپوست، بهترین رشد را دارند. در واقع بستر کشت مختلف، نیازهای تغذیه ای مختلفِ هر گونه ی قارچ را نشان می دهد. البته هر سه نوع قارچ را می توان به راحتی در بستر کاه و یا پوشال کاشت که اگر از پوشال استفاده کردید، مطمئن شوید از چوب های سالم باشد.
    • انتخاب نوع قارچ برای کاشت، به منظور انتخاب طعم و مزه ی آن است. بنابراین قارچی که خودتان مصرف می کنید و به طعم آن علاقه بیشتری دارید را برای کاشت در خانه انتخاب نمایید.
     
  2. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 2
    2
    خرید اسپان های قارچ. اسپان (Spawn) در واقع همان بذر قارچ است و با استفاده از آن می توان در روند رشد قارچ ها در خانه، تسهیل ایجاد نمود. به قسمت روینده قارچ، میسیلیوم (mycelium) گفته می شود که شامل میلیونها رشته منشعب است که در میان کمپوست ، خاک و یا هر بستری که مناسب رشد قارچ است منتشر می شود. میلیسیوم پس از دوره ای از رشد و تحت شرایط مناسب، گسترش و رشد یافته و باعث بوجود آمدن قارچ می گردد. پس توجه داشته باشید که میسیلیوم در واقع ساختار اصلی ریشه ی قارچ است.
    • اسپان های قارچ با کیفیت بالا را می توانید بصورت آنلاین، فروشگاه های کشاورزی و یا از فروشگاه های تخصصی محصولات ارگانیک خریداری نمایید.
    • دقت کنید که اسپان بخرید نه اسپور. بعضی از فروشندگان، اسپور نیز می فروشند که به بذر گیاه (به جای جوانه ها) شباهت دارند. رشد قارچ از اسپورها زمان و فعالیت زیادی می خواهد و برای افرادی مناسب است، که از آن به عنوان چاشنی استفاده می کنند.
      توجه: هر قارچِ کامل، از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: ساقه و کلاهک.که در داخل کلاهک اسپور یا هاگ تولید می شود. یک قارچ با قطر کلاهک 8 سانتی متر حدود 40 میلیون اسپور در هر ساعت تولید می کند. اسپور ها پس از جوانه زدن و رویش، میسلیوم نخ مانندی را بوجود می آورند که بعد از کشت میسلیوم روی دانه غلاتِ کاملاً ضدعفونی شده، ریسه ها پنجه دوانی کرده و نهایتاً دانه غلات سفید رنگ می شوند و اسپان یا بذر قارچ قابل استفاده می گردد.
     
  3. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 3
     
    3
    استریل کردن بستر کشت. اگر قصد دارید که قارچ ها را در کاه یا پوشال بکارید، لازم است قبل از آغشته کردن با اسپان، محیط کشت را استریل کنید. استریل کردن به منظور از بین بردن هر نوع میکرو ارگانیسمی است که با میسیلیوم رقابت می کند.
    • برای استریل کردن بستر کشت، محل کشت را در یک ظرف مطمئن و در مایکروویو بگذارید و با اضافه کردن آب به کاه یا پوشال، آنها را مرطوب کنید. ظرف را در مایکروویو بگذارید و به مدت دو دقیقه یا تا زمانی که آب به جوش بیاید، حرارت و گرما را ادامه دهید.
    • این عمل، میکروارگانیسم ها را از بین برده، و بستر کشت را برای دریافت میسیلیوم قارچ، ایمن نگه می دارد. ممکن است نیاز به استریل کردن تمام کاه یا پوشال ها داشته باشید.
     
  4. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 4
     
    4
    بستر را حرارت داده تا میسیلیوم ها پخش و پراکنده شوند. میسیلیوم باید به طور کامل در بستر کشت، گسترش یابد. دمای بالا ، به رشد آنها سرعت می بخشد.
    • پس از انتخاب بستر مناسب برای قارچ، یک مشت اسپان به ظرف اضافه نمایید. ظرف پهن، بیشترین میزان رشد قارچ را برای شما فراهم می کند.
    • اسپان ها را با یک وسیله ی استریل شده در بستر کشت، مخلوط کنید. ظرف مورد نظر را بر روی یک وسیله ی گرمایشی با دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) قرار دهید. این دما، برای تسریع در روند رشد ایده آل است. همچنین می توانید ظرف را در مکان گرمی از خانه قرار دهید.
    • ظرف را در محیط تاریک، مانند یک کابینت، تقریباً به مدت سه هفته قرار دهید. این کار به میسیلیوم قارچ اجازه ی رشد می دهد.
     
  5. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 5
     
    5
    بستر کشت را در محیط مناسب قرار دهید. پس از دو هفته، بستر را بررسی و ببیند آیا کاملاً بستر کلونیزه شده است -یعنی بستر کشت باید به طور کامل با کرک های سفید رنگی، پوشیده شده باشد. ممکن است بین دو تا چهار هفته طول بکشد. اگر بستر کلونیزه شد(کلونیزاسیون به معنای رشد و تکثیر میکروارگانیسم در میزبان بدون ایجاد عفونت می باشد)، می توانید ظرف را به محیط تاریک و سرد (حدود 55 درجه فارنهایت یا 13 درجه سانتیگراد) منتقل کنید. زیرزمین، مکان خوبی است، البته یک کابینت یا کشو در یک اتاق خاموش نیز در زمستان، محیط مناسبی است.
    • هر گونه لکه ی تیره، سبز یا قهوه ای (مانند کپک نان) دیدید، از بستر کشت بیرون آورید.
    • روی بستر کشت را با 2 تا 3 سانتی متر خاک گلدان پوشش داده و با آب کافی مرطوب کنید. در صورت نیاز، برای جلوگیری از کمبود رطوبت، یک حوله یا دستمال کاغذی مرطوب روی ظرف قرار دهید .
    • توجه داشته باشید که یک لامپ با حرارت پایین، در نزدیکی ظرف قرار دهید. در واقع این کار، نور خورشید را شبیه سازی می کند، که باعث می شود قارچ ها به سمت "بالا" رشد کنند، و برداشت محصول را آسان تر می کند.
    • برای رشد قارچ ها، مخلوط کشت باید مرطوب و سرد باشد. به صورت دوره ای آن را چک کنید و در صورت لزوم آنرا با آب اسپری کنید.
    • قارچ ها محیط خنک تر را ترجیح می دهند، پس نکته ی کلیدی اینکه اجازه ندهید محیط خیلی گرم شود. اگر دمای محیط زیر 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) باشد، قارچ ها رشد خوبی دارند.
     
  6. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 6
     
    6
    برداشت قارچ ها، زمانی که به طور کامل رشد کرده اند. باید حدود سه هفته بعد از کاشت، قارچ های کوچکی مشاهده کنید. برای حفظ و افزایش رشد قارچ، محیط را مرطوب، سرد و تاریک نگه دارید.
    • هنگامی که کلاهک قارچ به طور کامل از ساقه جدا شد، آماده برداشت می باشند. می توانید قارچ ها را با انگشتان خود بیرون بکشید، که البته این کار، باعث آسیب رسیدن به قارچ های تازه رشد کرده در خاک می شود. بنابراین، از چاقوی تیز استفاده کنید تا قارچ ها را از پایین ساقه ببرید.
    • بهتر است قبل از پخت و پز یا خوردن، قارچ ها را بشویید. می توانید قارچ را در یک کیسه کاغذی در یخچال تا یک هفته نگهدارید.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت قارچ ها در تفاله های قهوه

  1. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 7
    1
    پیدا کردن تفاله ی قهوه. رشد قارچ در تفاله های قهوه، پروژه ای سرگرم کننده است که کمک می کند با استفاده از تفاله ی قهوه، از هدر رفت تفاله ها نیز جلوگیری شود. تفاله ی قهوه، محیط فوق العاده ای برای رشد قارچ ها (مخصوصاً قارچ های صدفی) می باشند.
    • برای 500 گرم (17.6 اونس) اسپان قارچ ، به 2.5 کیلوگرم (88 اونس) از تفاله ی تازه ی قهوه نیاز دارید. بهترین راه برای به دست آوردن این مقدار از تفاله ی تازه ی قهوه (که همان روز دم شده) این است که، به یک کافه بروید.
     
  2. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 8
    2
    یک ظرف برای قارچ ها پیدا کنید. بهترین روش، استفاده از یک کیسه ی صافی پلاستیکی است که معمولاً همراه با اسپان قارچ خریداری می شود. در غیر این صورت می توانید از یک کیسه ی فریزر بزرگ، استفاده کنید، و چهار سوراخ کوچک در طرفین ایجاد کنید.
     
  3. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 9
     
    3
    اسپان ها را به ظرف انتقال دهید. دست ها را به طور کامل با صابون ضد باکتری بشویید، سپس اسپان قارچ ها را با تفاله ی قهوه مخلوط و مطمئن شوید به طور مساوی توزیع شده اند. سپس ترکیب آماده شده را به کیسه پلاستیکی یا ظرف منتقل کرده و محکم ببنید.
     
  4. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 10
     
    4
    قارچ ها را در محیط مناسب قرار دهید. کیسه یا ظرف را در محل گرم و تاریک قرار دهید، جایی که دما بین 64 تا 77 درجه فارنهایت (18 تا 25 درجه سانتیگراد) باشد، مانند یک قفسه و یا زیر سینک. به مدت دو تا چهار هفته آن جا بگذارید یا تا زمانی که کاملاً سفید شوند - این سفیدی به علت رشد میسیلیومی است که در قهوه ی آسیاب شده ایجاده شده است.
    • لکه های سبز یا قهوه ای تیره، که بر روی بستر کشت، توسعه پیدا کرده اند، را بردارید، زیرا این لکه ها می تواند باعث بیماری شود.
     
  5. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 11
     
    5
    قارچ ها را به مکان جدیدی منتقل کنید. هنگامی که محتویات کیسه یا ظرف، کاملاً سفید شدند، آن ها را به یک مکان روشن (اما نه با نور مستقیم خورشید) منتقل کنید و یک سوراخ 2 در 2 در بالا ایجاد کنید. برای جلوگیری از خشک شدن، محتویات ظرف را دو بار در روز با آب مخلوط کنید، قارچ در شرایط بسیار خشک رشد نخواهد کرد.
     
  6. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 12
     
    6
    برداشت قارچ ها. طی پنج تا هفت روز، قارچ های کوچک شروع به رشد می کنند. قارچ ها را با آب مرطوب کرده تا هر روز اندازه ی آنها دو برابر شود. هنگامی که کلاهک های قارچ رشد کردند، آماده برداشت هستند.
    • هنگامی که دیگر رشد قارچ متوقف شد، قهوه های آسیاب شده را بیرون از خانه با مالچ یا کمپوست مخلوط کنید زیرا قارچ های جدید، ممکن است بسته به شرایط آب و هوایی مجدداً رشد گنند.
     
 

بخش 3

آموزش کاشت قارچ در بسته های کشت آماده

  1. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 13
    1
    قارچ ها را در کیت (بسته های کشت قارچ) بکارید. کاشت قارچ در کیت های آماده، کار سرگرم کننده و راحتی برای تولید کنندگان قارچ خانگی است. این کیت ها معمولاً شامل کیسه های پلاستیکی پر شده از کاه یا خاک استریل شده، می باشند. کیسه را در شرایط مناسب نگه دارید و می توانید هفت تا 10 روز قارچ های خانگی را نگهداری کنید.
    • کیت ها معمولاً برای کاشت بیشتر گونه های قارچی رایج نظیر دکمه ای سفید، crimini، portobello، lion's mane، شیتاکه و قارچ صدفی، استفاده می شوند.
    • برای شروع روند رشد، به سادگی کیسه را باز کنید و آن را در یک مکان روشن قرار دهید، بدون نور مستقیم خورشید - مانند سایه ی یک پنجره. این کیت را می توان در دمای اتاق نیز نگهداری کرد، اما برای حفظ رطوبت بالا، باید روزانه آن را با آب مرطوب نگه داشت. تعدادی از کیت ها پوشش های پلاستیکی دارند و باعث حفظ سطح رطوبت می شود.
    • قارچ ها پس از هفت تا ده روز شروع به رشد می کنند.
    • نکته ی اصلی در مورد این کیت ها این است که پس از اینکه تولید قارچ ها به پایان رسید، می توانید آنها را خارج از منزل در زیر مالچ یا مقدار زیادی کمپوست، پنهان کنید. سپس، بسته به شرایط آب و هوایی، قارچ ها ممکن است در آن مکان مجدداً ظاهر شوند.
     
  2. آموزش کاشت قارچ در خانه مرحله 14
     
    2
    کاشت قارچ بر روی کُنده ی درخت. یکی دیگر از راه های جالب برای کاشت برخی گونه های قارچ - مانند Reishi، Maitake، Lion's Mane،شیتاکه، Pearl و قارچ های صدفی-استفاده از یک کُنده است. برای این کار، اسپان ها بر روی کنُده ی درخت آغشته شده و توسط میسیلیوم قارچ کاملاً احاطه می شوند. این کُنده ها به صورت آنلاین و از متخصصین تولید اسپور قارچ، قابل دسترس هستند.
    • اولین کار این است که یک کُنده ی مناسب برای کاشت قارچ پیدا کنید. کُنده ها باید از درختان چوبی سخت مانند افرا، صنوبر، بلوط، غان و نارون، بریده شوند. طول آنها باید 3 یا 4 فوت (0.9 یا 1.2 متر) و قطر آن بیش از 35 سانتی متر باشد. کُنده ها بایدحداقل دو هفته قبل از کاشت قارچ، قطع شوند، این کار اجازه می دهد که خواص ضد قارچی طبیعی تشکیل شده در درخت، از بین بروند.
    • برای کلونیزه کردن یک کنده ی 3 تا 4 فوتی (0.9 تا 1.2 متر) ، تقریباً 50 شاخه نیاز دارید. برای قرار دادن شاخه ها، از یک مته ی 12/40 دریل، برای ایجاد حفره های عمیق 5 سانتی متری در یک طرح لوزی، در سراسر کُنده استفاده کنید. سوراخ ها باید حدود 10 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. شاخه های درخت غان یا توس را در سوراخ ها بگذارید و آن را با چکش به طور کامل فرو ببرید.
    • اگر قصد دارید کُنده ها را در فضای بیرونی قرار دهید، سوراخ هایی در کنده ایجاد که با موم زنبور عسل بسته شده تا از شاخه ها در برابر حشرات و آب و هوای ناملایم محافظت کنید. اگر قصد دارید در خانه نگهداری کنید، در یک گاراژ یا زیرزمین کُنده ها را نگه دارید، که معمولاً ضروری نیست.
    • با گذشت زمان، میسیلیوم قارچ از سمت شاخه های درخت توس، در سر تا سر کُنده ی درخت پخش می شود، تا زمانی که تمام قطعه ی چوب کلونیزه (با میسلیوم پر شود) شود. هنگامی که قارچ ها به طور کامل کلونیزه شدند، از شکاف و ترک های روی کُنده ، شروع به جوانه زنی می کنند. که معمولاً بین 9 تا 12 ماه طول می کشد، اما بسته به شرایط دما و رطوبت، قارچ ها از سالی به سال دیگر مجدداً به زمین باز می گردند.