به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت قارچ خوراکی

مراحل آموزش کاشت قارچ خوراکی

شامل سه بخش: انتخاب یک نوع قارچ خوراکیآموزش کاشت و برداشت قارچ خوراکیآموزش آشپزی و پخت و پز با قارچ خوراکی

قارچ ها خوشمزه هستند، اما گونه های پرطرفدار قارچ،  گران و پیدا کردن قارچ تازه نیز مشکل است. اگر طرفدار  آشپزی با قارچ  هستید، باید در آشپزخانه ی خود همیشه قارچ تازه در دسترس داشته باشید. این مقاله نحوه ی انتخاب انواع قارچ، روش های کاشت و تکنیک های پخت و پز  با قارچ، را توضیح می دهد. 

بخش 1

انتخاب یک نوع قارچ خوراکی

  1. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 1
    1

    خرید اسپان (بذر) قارچ مورد نظر. اگر در کاشت قارچ مهارت دارید، می توانید خودتان، اسپورها  را سفارش و بارور کنید، اما در شروع کار و اطمینان از یک باروری موفق،  بهتر است "اسپان"  از قبل تلقیح شده را خریداری کنید، که معمولاً  در دسترس نیز هستند. آنچه که باید برای کاشت قارچ ها انجام دهید، ایجاد محیط کشت مناسب برای اسپان ها ست، آنها را در مکان مرطوب و تاریک نگه دارید و منتظر بمانید.
    توجه: تکثیر در قارچ‌ها چه به صورت جنسی و چه به صورت غیرجنسی اکثراً توسط اسپور (Spore) انجام می‌گیرد. اسپور را در اصطلاح عامیانه می‌توان شبیه بذر گیاهان دانست که در اثر قرارگیری در شرایط محیطی مناسب جوانه زده و میسیلیوم را تولید می کند. اسپور در حقیقت واحد تولیدمثلی است که از یک یا چندین سلول قارچی تشکیل شده است که به رنگ‌ها و اشکال مختلف دیده می شود. که البته به دلیل ریز بودن استفاده از اسپورها مشکل است.
    •  اگر تصمیم قطعی برای کاشت قارچ دارید، باید نوعی از قارچ که مصرف زیاد دارید را انتخاب می کنید.
    • قارچ دکمه ای را در نظر بگیرید. که با نام های بسیاری وجود دارد: crimini، قارچ دکمه ای، قارچ دکمه ای سفید، اما گونه ی agaricus bisporus یکی از محبوب ترین، متنوع ترین و خوشمزه ترین قارچی است که می توانید بکارید.
    • گریل کردن قارچ دکمه ای نیز بسیار رایج است.

      Image titled Grow Edible Mushrooms Step 2
      • قارچ هایی که تحت عنوان Cremini و Portobellos (هر دو از گونه ی agaricus bisporus) به فروش می رسند،  اساساً قارچ دکمه ای سفید هستند که رها شدند زیرا خیلی  قابل فروش نبودند. اخیراً، همانطور که ذائقه ها تغییر کرده است، این قارچ های به یکباره ترد شده، نیز پر طرفدارتر شدند، با اینکه همان قارچ های قبل هستند. 
        قارچ Portobello در واقع همان agaricus bisporus می باشد فقط کمی بزرگتر شده، و کلاهکشان باز  شده است.
      1.   قارچ  stropharia rugosoannulata ، دارای کلاهک قهوه ای - قرمز زیبا با ساقه سفید روشن است. همانطور که ارقام  قارچ دکمه ای متنوع و قابل انعطاف هستند، این قارچ نیز می تواند سرعت آشپزی را تغییر  و همه را شگفت زده کند.
      2.  این قارچ  که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد را می توانید مستقیم از باغ خود بچینید.

        Image titled Grow Edible Mushrooms Step 3
      3. کاشت قارچ شیتاکه. این نوع قارچ به دلیل خواص تغذیه ایش کشت می شود (شیتاکه اثرات ضد کاهش تومور را ثابت کرده است)، این قارچ از یک گونه ی ژاپنی  به نام "قارچ بلوط" است. این قارچ بر روی کُنده ی درخت کاشته  و به دلیل کلاهک های  خوشمزه و بزرگ  برای سوپ و خورش ها مناسب هستند. ساقه های این قارچ هنگام برش تا حدی سفت می باشند.
      4. با وجود اینکه ساقه ی این قارچ پخته شده اما هنوز نمی تواند به عنوان چاشنی غذا بکار رود.

        Image titled Grow Edible Mushrooms Step 4
      5. تعدادی  از قارچ های صدفی را نیز امتحان کنید. قارچ محبوب برای چیدن، گونه ی  peopurtus ostreatus می باشد که معمولاً به  دلیل طعم نمکی خوشمزه و ظاهر صدف مانندش، تحت عنوان قارچ صدفی شناخته شده است . مثل قارچ شیتاکه ، کاشت قارچ صدفی نیز بر روی کُنده ی درخت انجام می شود.
      6. کاشت و خوردن قارچ صدفی بسیار آسان و راحت می باشد.

        Image titled Grow Edible Mushrooms Step 5
     
 

بخش 2

آموزش کاشت و برداشت قارچ های خوراکی: روش گلخانه

  1. 1

    انتخاب یک سیستم خنک کننده یا  گلخانه با یک دریچه. خنک کننده های استیرفوم (نوعی پلی استایرن)، گلخانه های پلاستیکی، و یا حتی سینی های کشت قدیمی که با روزنامه پوشش داده می شدند، می تواند برای کشت قارچ در محیطی مناسب، مورد استفاده باشد.
    • اگر زیرزمین تاریکی برای کشت قارچ هایتان در دسترس داشتید، کافی  است و حتماً نیازی به یک اتاق  و  دریچه نیست. استفاده  یا ساخت  سینی هایی به عمق 15 سانتی متر  برای کشت قارچ  ضروری است.
    •  از آکواریوم  قدیمی یا مخزن پلاستیکی برای کشت قارچ ها در آب و هوای خشک استفاده کنید. اگر زیرزمین برای کاشت قارچ های خود ندارید، لذا نیاز به تنظیم دما، بیشتر می باشد.
     
  2. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 8
    2

    ظرف را با محیط کشت مناسب برای کاشت قارچ، پر کنید. می توانید بسترهای آماده را برای کشت قارچ ها خریداری کنید. مواد مختلفی مانند کود، آرد چاودار (گیاهی شبیه گندم)، ورمیکولیت (وجود ذرات ورميكوليت به هوارساني ريشه گياه كمك كرده، موجب حفظ رطوبت شده و از آنجايي كه خود حاوي عناصر پتاسيم، منيزيم و نيز برخي عناصر ناچيز است، نياز به كودهاي شيميايي را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد) و خاک اره، برای کاشت انواع مختلف قارچ خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند، اما ترکیب اصلی باید شامل کمپوست و تراشه های چوب باشد.
    •  محیط کشت بسیار مهم است، زیرا قارچ ها - برخلاف گیاهان - نمی توانند مواد مغذی خود را تولید کنند و به ترکیبی از جمله قندها، نشاسته، سلولز و نیتروژن نیاز دارند. نوع بستر کشتی که می خواهید برای کاشت  قارچ  ایجاد کنید بستگی به نوع قارچی دارد که می خواهید بکارید:
    • کمپوست بر پایه ی کود، مناسب ترین گزینه برای انواع قارچ های دکمه ای است. در واقع کود اسبی (اسب مقدار زیادی علف هرز می خورد و غذای خود را نرم و پودر نمی کند و در نتیجه تعدادی از بذور علف هرز سالم از دستگاه گوارش آن عبور می کنند و به همین علت کود اسبی بذر علف هرز زیادی دارد.برای گیاهان اسید دوست کود اسبی مناسب می باشد. کود اسبی نسبت به کودهای گاوی و مرغی درصد ازت بیشتری دارد.سرعت قابلیت استفاده عناصر غذایی کود اسبی متوسط می باشد.کود اسبی برای گیاهان گلدار ، سبزی و صیفی و گیاهان ریشه ای و غده ای مناسب ترین کود می باشد) به همراه پوشال، مناسب است. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ  از این نوع کود، در مقایسه با علوفه ی ذرت، پوشال، ضایعات کشتارگاه، کود گیاهی، بیشتر استفاده می کنند.
    • برای تهیه یک بستر کشت بارور برای اسپان قارچ خوراکی، باید ترکیبی شامل 80 درصد تراشه های کوچک چوب سفت (درخت بادام)، 10 درصد پوسته ی برنج، 5 درصد آرد سویا و 5 درصد اسفگنوم (خزه ی خشک شده)، و سپس اضافه کردن کمی  آهک  برای تنظیم pH بین 7.1 تا 7.3، فراهم کنید. سپس، 5 قسمت از این مخلوط را با 2 بخش ماسه و 3 بخش  خاک گلدانی ترکیب و خوب مخلوط کنید.
     
  3. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 9
    3

    کاشت اسپان قارچ.  اسپان ها  را در عمق حدود 5 سانتی متر  در بستر کشت بکارید، و باید چند سانتی متر از سایر گیاهان فاصله داشته باشند.
    • متناوباً، می توانید اسپان را در محیط کشت بپاشید و  با کمپوست بپوشانید.
     
  4. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 10
    4

    محیط کشت را در 70 درجه فارنهایت یا 21 درجه سانتیگراد نگه دارید. قرار دادن ظرف در یک اتاق گرم یا در معرض نور مستقیم خورشید، برای تنظیم گرما استفاده می شود. حدود 3 هفته طول خواهد کشید تا ریشه ها در محیط کشت گسترش یابند.
    • باید میسیلیوم های  نازک و نخ مانند سفید را که به عنوان پایه ریشه قارچ بکار می روند، بررسی کنید. زمانی شما میسیلیوم ها را می بینید که به  شکل تارهای عنکبوت ظاهر شوند، سپس ظرف را در یک اتاق تاریک یا زیرزمین قرار دهید، به طوری که دمای آن به 60 درجه فارنهایت یا 16 درجه سانتیگراد کاهش یابد و اسپان را با یک لایه 1 اینچی (2.5 سانتی متر) خاک گلدان بپوشانید.
     
  5. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 11
    5

    سطح خاک را با آب اسپری کنید تا  حد کمی که رطوبت حفظ شود. این کار را به طور مرتب انجام دهید. پارچه مرطوب نیز برای حفظ رطوبت قارچ و خاک مفید است. اگر ظرف را در یک فضای داخلی گرم نگه دارید، هر روز اسپری آب لازم است.
     
  6. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 12
    6

    رطوبت پارچه ، خاک  و درجه حرارت را به مدت 3 تا 4 هفته، حفظ کنید. در طول این مدت، قارچ ها را بررسی کنید. چون ممکن است دچار کپک سیاه  ته سنجاقی  شده یا بستر کشت بیش از حد اشباع  و لزج شده باشد.بنابراین  وقتی قارچ ها رسیدند، بایستی پارچه ای که حاوی اسپان قارچ است را از روی آنها بردارید.
     
  7. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 13
    7

    برداشت قارچ ها. هنگامی قارچ آماده ی برداشت  است که پرده غشایی ، که کلاهک را به ساقه ی قارچ متصل می کند، بلند شود. به محض اینکه این اتفاق رخ می دهد، قارچ ها از لحاظ رسیدگی و خوشمزگی به حالت مطلوبی  می رسند. آنها را انتخاب و برداشت کنید.
    • قارچ ها را به یکباره از بستر کشت بیرون نکشید زیرا باید اول خطر ابتلا به قارچ های دیگر را کاهش دهید. آنها را سفت نگه دارید و با  پیچ و تاب دادن بیرون بکشید، یا از یک چاقوی کوچک استفاده کنید تا آنها را در نزدیکی پایه، ببرید.
    •  انتخاب مداوم قارچ ها برای برداشت، امر مهمی است - منتظر نمانید. 
     

روش کُنده ی درخت

  1. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 14
    1

    شروع به کار با کُنده های درخت های سخت  و  شاخه های اسپان. می توانید کُنده های پیش تلقیح را مستقیماً از تولدکنندگان اسپان خریداری کنید و یا با کُنده های معمولی تازه بریده شده با پوست سالم، کار را شروع کنید. بلوط ایده آل است، اما می توانید از چوب های دیگر از قبیل افرا، درخت ممرز، درخت آهن یا انجیلی و یا درخت صمغ شیرین استفاده کنید. کُنده ها باید  حدود 4 فوت (1.2 متر) طول و 4 تا 8 اینچ (10 تا 20 سانتی متر)  قطر داشته باشند. برای کاشت روی  کُنده ها، به "شاخه ی اسپان"، یا استوانه (لوله) مخصوص اسپان قارچ  نیاز دارید. قارچ صدفی و شیتاکه دو گونه از قارچ هستند که معمولاً شاخه ی اسپان آنها به فروش می رسد.
    • برای دستیابی به بهترین نتیجه، کُنده ها را  اواخر زمستان یا بهار قطع کنید. در این زمان درخت از لحاظ میزان قند غنی تر است، بنابراین قارچ ها غذای بیشتری دریافت می کنند.
     
  2. 2

    کُنده ها را تلقیح کنید. اگر با کُنده های درخت خود کار را شروع می کنید،  در طی سه هفته از زمان قطع شدن، کُنده ها را تلقیح کنید تا رشد میکروارگانیسم های مضر را متوقف کنید:
    • اگر چوب به علت خشکسالی یا مدت نگهداری طولانی پس از برداشت (بیش از یک یا دو ماه) به طور غیر منتظره ای خشک شود، کُنده ها را به مدت یک  یا دو روز در آب تمیز، خیس کنید، سپس به طور کامل خشک کنید.
    • به آرامی همه ی خزه ها، لیسه ها (حلزون بی صدف) و سایر ارگانیسم هایی که در رقابت با قارچ  هستند، را از روی کُنده تمیز کنید.
    • در هر کُنده با استفاده از یک دریل، طرح لوزی شکل را با ابعاد 3 تا 8 اینچ (7/6 تا 20/3 سانتیمتر) ایجاد کنید. از  مته 5/16 اینچ (7.9 میلیمتر) استفاده کنید و هر سوراخ را به اندازه کافی عمیق کنید تا هر شاخه ی اسپان در آن جا شود.
     
  3. 3

    شاخه ی حاوی اسپان را با یک موم پوشش دهید. با استفاده از یک چکش ضربات آهسته به شاخه های اسپان بزنید تا به طور کامل در سوراخ ها فرو بروند. سوراخ ها را با یک لایه ی نازک از موم، برای حافظت اسپان ها  از آفات، بپوشانید. موم باید به اندازه کافی گرم شود تا آب شود، اما نه خیلی گرم، که منجر به آتش سوزی شود.
     
  4. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 15
    4

    کُنده ها را در سایه نگه دارید. آنها را از باد و  نور خورشید دور نگه دارید. می توانید پوشش های مخصوص باروری را برای پوشاندن  کُنده ها خریداری کنید یا مکان هایی با پوشش سایه ای 60٪ پیدا کنید، تا زمانی که کُنده ها بارور شوند.  نزدیک یک ساختمان یا درختان همیشه سبز، مکان ایده آل و مناسبی است، چرا که آنها  درطول سال، سایه را فراهم می کنند.
     
  5. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 16
    5

    کُنده ها را مرطوب نگه دارید تا قارچ ها شکل بگیرند.  کُنده ها را تا حدود 50 درصد با آب اشباع کنید تا اسپان ها بتوانند خود را بسازند. برای حصول بهترین نتایج، یک سیستم مه پاشی یا آب پاشی را برای مدت زمان طولانی، به منظور ایجاد رطوبت پایین، راه اندازی کنید. در واقع  به جای اینکه دو تا سه ساعت به مدت دو بار در هفته با شدت زیاد با شلنگ (یا باران) آبیاری کنید، که البته ممکن است خیلی روش قابل اعتمادی نیز نباشد، از روش های فوق استفاده کنید.
     
  6. 6

    زمانی که قارچ ها بارور شدند، اسپری آب را متوقف کنید. وقتی میسیلیوم سفید رنگ  به انتهای کُنده رسید، به طور منظم باروری (تشکیل  قارچ های  ریز) را بررسی کنید. هنگامی که این اتفاق افتاد آبیاری  را متوقف کنید مگر در آب و هوای بسیار گرم و خشک. باروری در قارچ شیتاکه از پنج تا دوازده ماه  طول می کشد. قارچ های صدفی ممکن است در زمان بسیار کمتری بارور شوند، اما همه قارچ ها  به حداقل یک فصل گرما برای باروری نیاز دارند.
    • اگر باروری به طور طبیعی اتفاق بیفتد،  قارچ ها در بهار و پاییز آماده می شوند. اما کشاورزان تجاری اغلب در ماه های تابستان و زمستان عمل باروری، خیساندن کُنده ها و كنترل دما و رطوبت برای تولید سالیانه، را به اجبار انجام می دهند. باروری اجباری، کار سخت تر و پر دردسری است.
     
  7. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 17
    7

    برداشت قارچ ها. هنگامی که بلند شدن پرده ی غشایی قارچ را از ساقه دیدید، وقت آن رسیده است که قارچ صدفی و شیتاکه را برداشت کنید. آنها را با پیچاندن یا با یک چاقو برش دهید.  می توانید قارچ ها را تا قبل از برداشت، بگذارید بزرگتر شوند، اما این کار باعث می شود تعداد قارچ های برداشت شده در هر کُنده کاهش یابد.
     
  8. 8

    در مدت شش تا هشت هفته ، برداشت جدیدی را شروع کنید. بعد از این دوره ی استراحت، کُنده ها برای اسپان های جدید آماده می شوند.
     
 

بخش 3

آشپزی و پخت و پز با قارچ  خوراکی

  1. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 18
    1

    قارچ ها را با پاک کردن هر گونه کثیفی، برای خوردن آماده کنید.  لازم نیست قارچ ها را بخیسانید یا آنها را بطور قابل توجهی شستشو دهید تا آماده ی طبخ شوند. استفاده از یک حوله کاغذی برای برداشتن هر گونه خاک یا ذرات ریز از قارچ و تمیز کردن انتهای ساقه، کافی است. ساقه های قارچ شیتاکه را به طور کامل از بین ببرید یا آنها را برای پخت خورش ها، نگهداری کنید.
    • برخی از افراد در مورد روش مناسب تمیز کردن قارچ اختلاف نظر دارند. می توانید آنها را مرطوب کنید و مرطوب کردن سبب خراب شدن قارچ ها نمی شود، اما اگر زود قارچ ها را مصرف کنید، لازم به این کار نیست. اطمینان حاصل کنید که نقاط کثیف زیادی روی آنها وجود ندارد و آنها برای خوردن خوب و مناسب هستند.
     
  2. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 19
    2

     ترشی قارچ درست کنید. یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین راه ها برای آماده سازی و خوردن قارچ تازه این است که آنها را به سرعت در کره و روغن بپزید و آنها را یک شبه منجمد کنید تا عطر و طعمش حفظ شود. برای این رسپی، شما به مواد زیر نیاز دارید:
    • 500 گرم  قارچ  تازه، از هر نوع، به صورت خرد شده
    • یک قاشق غذاخوری کره
    • سه قاشق غذاخوری روغن زیتون
    • نصف پیاز خرد شده (و یا موسیر، اگر ترجیح می دهید)
    • دو ساقه سیر، خرد شده
    • مقداری از سبزیجات خرد شده مانند اورگانو، آویشن یا جعفری
    • نمک و فلفل
    • کره و مقدار کمی روغن زیتون را در یک تابه حرارت داده و پیاز و سیر را اضافه کنید تا شفاف شوند.
    • قارچ ها را اضافه کنید برای یک یا دو دقیقه هم بزنید تا  آب آنها خارج شود و نمک و فلفل را به سیر و پیاز اضافه کنید.
    • روغن بیشتری اضافه کنید و سبزیجات خرد شده را اضافه و  هم بزنید. سپس سرو کنید.
  3. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 20
    3

    املت قارچ درست کنید. قارچ ها را با تخم مرغ ها به خوبی مخلوط کنید و بپزید و در کنارش می توانید از گوشت نیز استفاده کنید.
     
  4. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 21
    4

    غذاهای مختلف را با قارچ تست کنید. طعم های مختلفی با قارچ  امتحان کنید.
    • ریزوتوی قارچ
    • پیتزای قارچ
    • سوپ قارچ
    • استرگانوف قارچ
    • قارچ شکم پر
     
  5. Image titled Grow Edible Mushrooms Step 22
    5

    قارچ ها را خشک کنید. اگر چند کیلو قارچ تازه داشتید و امکان مصرف هم زمان آنها را نداشتید بهتر است آنها را خشک و ذخیره کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان